Sök:

Sökresultat:

37707 Uppsatser om Utmaningar inom användarmedverkan - Sida 1 av 2514

Utmaningar med responsiv webbdesign : En studie i webbyrÄmiljö

MÄngfalden av enheter för webbanvÀndning ökar, men det finns fortfarande webbplatser som utvecklas med PC:s som enda prioritet. Responsiv webbdesign erbjuder nya möjligheter till webbutveckling eftersom en responsiv webbplats Àr anpassad till samtliga enheter pÄ marknaden. OmrÄdet har förvisso fÄtt stort genomslag, men det Àr fortfarande nytt och relativt outforskat. Det finns ocksÄ endel utmaningar med responsiv webbdesign som kan vara svÄra att bemöta. Uppsatsen kartlÀgger utmaningar som lyfts fram i vetenskaplig litteratur, och bekrÀftar eller dementerar samt kompletterar kartlagda utmaningar genom enempirisk studie.

Etik vid anvÀndarinvolvering : Att se individen bakom anvÀndaren

Idag kopplas ofta etik inom anvÀndarmedverkan till behovet av anvÀndare i utvecklingsstadiet av IT-produkter. Det Àr svÄrt att hitta etiska riktlinjer för bemötande av anvÀndare genom en projektprocess. I denna studie hanterades detta genom att identifiera etiska temaomrÄden relaterade till bemötande och samarbete med anvÀndare genom en litteraturstudie. Studien syftar till att undersöka hur praktiker hanterar utmaningar som de upplever vid anvÀndarinvolvering i ett IT-projekts olika stadier. Den syftar Àven till att ge praktiker stöd vid upptÀckt och hantering av etiska utmaningar.

En organisationsenhets utmaningar vid förberedelse av datamigration

Allt fler system blir integrerade till en gemensam plattform som kallas för affÀrssystem. Genom att vara integrerade med andra informationssystem, kan ett affÀrssystem skapa snabbare informationsflöden i en organisation. Implementation av ett affÀrssystem kan skapa mÄnga fördelar, men för att organisationer ska nÄ dit finns det utmaningar. Denna studie kommer att behandla utmaningar vid förberedelse av datamigration i en organisationsenhet, dvs. en del av en organisation.

En studie om utmaningar som kan hindra utvecklingen av modeller av hög kvalitet vid tillÀmpning av verksamhetsmodellering

Syftet med arbetet Àr att identifiera utmaningar som kan hindra att modeller av hög kvalitet utvecklas vid tillÀmpningen av verksamhetsmodellering. Arbetet har Àven till syfte att stötta modelleringsledare i sitt arbete med att utveckla modeller av hög kvalitet genom att öka kunskapen om de utmaningar som kan komma att uppstÄ. För att uppnÄ arbetets syfte har den kvalitativa forskningsansatsen tillÀmpats. Kvalitativa forskningsintervjuer har genomförts i kombination med en litteraturgenomgÄng. Resultatet av den empiriska undersökningen frambringade 12 utmaningar med verksamhetsmodellering.

Inspelning av röstsamtal vid rÀddningsinsatser - En studie om vilken nytta och möjliga utmaningar det finns kring inspelning av röstsamtal vid rÀddningsinsatser.

Den hÀr studien handlar om inspelning av röstsamtal vid rÀddningsinsatser. Syftet med studien har varit att undersöka och se vilken nytta inspelning av röstsamtal vid rÀddningsinsatser kan medföra. Utöver nyttan har vi försökt identifiera möjliga utmaningar och tillvÀgagÄngssÀtt för att bemöta utmaningarna har redovisats. Studiens empiriska material har samlats in genom kvalitativa djupintervjuer med fyra representanter frÄn rÀddningstjÀnsten i Göteborg, dÀr tre var insatsledare och en var insatschef. I det empiriska materialet framkom det att inspelning av röstsamtal har en nytta och att det uppkommer möjliga utmaningar.

Interkommunal samverkan kringregional e-utveckling : En fallstudie av utmaningar och möjligheter förledningen

Interkommunal samverkan kring regional e-utveckling Àr ett Àmne som Àr vÀldigt aktuellt för Sveriges kommuner. I takt med att den offentliga sektorn fÄr ökade krav om digitalisering och minskade offentliga medel sÄ skapas ocksÄ ett behov av att kunna anvÀnda befintliga resurser effektivare. I VÀrmland pÄgÄr nu ett samarbete kring regional e-utveckling. I detta samarbete deltar samtliga vÀrmlÀndska kommuner. Samarbetet har varit vÀldigt framgÄngsrikt dÀremot finns det samtidigt utmaningar och möjligheter som ledningen bör beakta.

Utmaningars inverkan pÄ strategier : en studie om SEB:s intÄg pÄ den tyska privatkundsmarknaden och om grunderna till uttÄget dÀrifrÄn

I en allt mer globaliserad vÀrld med en ökad internationell nÀrvaro pÄ den europeiska marknaden har utlandsetableringar blivit allt vanligare och viktigare för europeiska företag. I det hÀr arbetet undersöker vi hur bankers strategier förÀndras och anpassas för att möta de utmaningar som de stöter pÄ vid utlandsetableringar, genom att studera SEB och deras köp av den tyska banken BfG 1999. Vi har undersökt hur de utmaningar banken mötte pÄ den tyska privat- och företagsmarknaden pÄverkade strategin. För att lyckas med detta studerade vi Ärsredovisningar och intervjuade nyckelpersoner inom banken. Resultatet av undersökningen visar att de största utmaningarna var den tyska fragmenterade marknaden dÀr banken mötte icke-vinstdrivande konkurrenter, en hos kunderna frÀmmande mentalitet gÀllande banktjÀnster och ett annorlunda banksystem.

Business Intelligence : En kvalitativ studie för att beskriva utmaningar ur ett ledningsperspektiv ? med exempel frÄn praktiken

Business Intelligence (BI) Àr ett Àmne som stÀndigt Àr aktuellt och i takt med en stÀndigt vÀxande informationsmÀngd finns det allt fler verksamheter som upplever ett behov av att analysera informationen. Vid Karlstads kommuns Kontaktcenter (KC) finns ett behov av att rapportera om vilka medborgarfrÄgor som kommer in och registreras samt i vilken mÀngd frÄgor inom olika omrÄden kommer in. Ett alternativ som KC har börjat undersöka Àr att anvÀnda sig av BI för att genomföra rapportering och analysering av insamlad information. För att informera KC om vilka utmaningar som finns inom BI tillsammans med verksamhetsstyrning har kandidatuppsatsen arbetats fram. Utmaningarna som beskrivs har hÀmtats frÄn teori samt intervjuer vid KC och vid Karlstads universitet (KAU) dÀr ett arbete inom BI har pÄgÄtt i flera Är.

Utmaningar gÀllande implementeringen av miljökvalitetsmÄlet God bebyggd miljö : Med exemplen trafikplanering samt urban grönstruktur

I studien har implementeringen av miljo?kvalitetsma?let God bebyggd miljo? varit huvudfokus. Hanteringen pa? nationell, regional och lokal niva? har studerats fo?r att fa? en bred fo?rsta?else om utmaningar vid implementeringen av miljo?kvalitetsma?let. De omra?den som vi fra?mst studerat inom God bebyggd miljo? a?r trafikplanering och urban gro?nstruktur.

Utmaningarna inom Human Resources : att lyckas möta förvÀntningarna

Personalarbetet har förÀndrats mycket de senaste Ären, det har orsakat att delar av organisationerna inte följt med i denna förÀndring. Yrkesrollen var förr mer omsorgsinriktad och fokuserade mer pÄ medarbetarna men idag innehÄller yrkesrollen mer ett affÀrstÀnk samt har ett arbetsgivarfokus. Syftet med studien var att fÄ en ökad förstÄelse för vilka utmaningar HR-arbetare möter i sin yrkesroll nÀr de ska tillgodose ledningens direktiv och medarbetarnas behov. Om det finns nÄgra utmaningar, vad de i sÄ fall innebÀr och hur HR-arbetare lyckas hantera dessa utmaningar. Sex personer frÄn olika privata företag i Stockholms lÀn intervjuades, materialet transkriberades och analyserades tematiskt.

Hörs det bra dÀr bak? : - en kvalitativ studie om den interna kommunikationens utmaningar och vinster hos företag inom service- och tjÀnstesektorn.

 FrÄgeformulering: Vilka utmaningar och vinster kan intern kommunikation generera för företag inom service- och tjÀnstesektorn?Syfte: Huvudsyftet med vÄr uppsats Àr att studera och utveckla en förstÄelse för hur den interna kommunikationen anvÀnds i praktiken hos företag inom service- och tjÀnstesektorn.VÄrt delsyfte Àr att upptÀcka aspekter som Àr viktiga att ta i beaktning vid implementering och anvÀndandet av intern kommunikation.Metodansats: Vi har anvÀnt oss av en kvalitativ forskningsmetod och genomfört intervjuer med respondenter som representerat fem olika företag verksamma inom service- och tjÀnstesektorn.Slutsatser: Resultatet i denna studie har visat pÄ en medvetenhet bland Respondenterna om den interna kommunikationens effekter. En av de frÀmsta utmaningar som visat sig bland samtliga Respondenter Àr att lyckas nÄ ut till alla mottagare inom organisationen. Vi har kommit fram till att riktade meddelanden nÄr mottagaren pÄ bÀsta sÀtt men att det upplevs svÄrt att utforma och rikta informationen. Lyckas ledningen med de utmaningar den interna kommunikationen medför kan det genera flera vinster.

Resurser och utmaningar : omvÄrdnad av kvinnor utsatta för vÄld i nÀra relationer

Bakgrund: OmvÄrdnad Àr sjuksköterskans ansvarsomrÄde och ges till individer under hela livet. Det omvÄrdnadsbehov som en individ har ska tillgodoses oavsett om de Àr av fysisk, psykisk, social, kulturell eller andlig karaktÀr. VÄld i nÀra relationer drabbar en tredjedel av vÀrldens kvinnor och sjuksköterskan har en betydande roll i deras omhÀndertagande.Syfte: Att belysa resurser och utmaningar inom omvÄrdnad av kvinnor utsatta för vÄld i en nÀra relation.Metod: Litteraturstudie med tio vetenskapliga artiklar inkluderade. Dataanalysen utfördes genom att identifiera likheter och skillnader i artiklarnas resultat.Resultat: Arbetsmiljö och utbildning Äterfanns som viktiga strukturella aspekter inom omvÄrdnaden av utsatta kvinnor och kunde ses som bÄde resurser och utmaningar i omvÄrdnadsarbetet. Vidare inom de personliga aspekterna kunde majoriteten av subkategorierna Àven hÀr ses som bÄde resurser och utmaningar.

Utmaningar pÄ GMU i förhÄllande till vuxenutbildning : ur ett officersperspektiv

Den 1 juli 2010 avskaffades vÀrnplikten i förmÄn för ett yrkesförsvar, varpÄ premisserna för utbildningen av soldater förÀndrades. Idag har mÀn och kvinnor frÄn 18 Är möjlighet att genomföra s.k. GrundlÀggande MilitÀr Utbildning (GMU) under tre mÄnader pÄ frivillig basis. De nya premisserna kan m.h.t. frivilligheten stÀllas i paritet med civil vuxenutbildning, dÀr bÄda upplever exempelvis avhopp till följd av motivationsbrist.Syftet med studien Àr delvis att identifiera officerarnas upplevda utmaningar pÄ GMU avseende rekryternas tidigare erfarenheter, motivation samt lÀrarrollen.

Single Sign-On och TvÄ-faktorsautentisering inom HÀlso- och sjukvÄrden

Arbetet behandlar Single Sign-On och tvĂ„-faktorsautentisering inom hĂ€lso- och sjukvĂ„rden. Syftet med rapporten Ă€r att undersöka eventuella utmaningar samt de möjligheter som ges vid införandet av Single Sign-On och tvĂ„-faktorsautentisering i förhĂ„llande till nuvarande autentiseringsmetod. För att besvara rapportens forskningsfrĂ„ga har kvalitativa forskningsintervjuer tillĂ€mpats. Även en enkĂ€tundersökning har genomförts för att fĂ„ anvĂ€ndarnas Ă„sikter. Resultatet pĂ„visar att en Single Sign-On tillsammans med tvĂ„-faktorsautentisering uppfyller de sĂ€kerhetskrav som stĂ€lls mot hĂ€lso- och sjukvĂ„rden samtidigt som det dagliga arbetet underlĂ€ttas för vĂ„rdpersonalen.

Utmaningar med att fÄnga och behandla slutanvÀndarnas behov inom processutveckling: Internt samarbete i tidiga faser av processutvecklingsprojekt

Syfte ? Syftet med detta examensarbete Àr att skapa ytterligare förstÄelse för och kartlÀgga de utmaningar som projektorganisationen stÀlls inför nÀr brukarnas och slutanvÀndarnas behov skall fÄngas, tillvaratas och föras vidare via kravspecifikationen i det tidiga projektskedet.Metod ? Examensarbetet Àr utfört i form av en explorativ, abduktiv, kvalitativ inbÀddad fallstudie. Data kommer frÄn insamlad dokumentation och explorativa samt semi-strukturerade intervjuer. Tre olika projekt har undersökts och totalt genomfördes ca 15 intervjuer. Insamlad data kodades, tematiserades och kategoriserades genom s.k.

1 NĂ€sta sida ->